Karel Vejvoda: v našem zájmu je zklidňování dopravy a vytlačování té tranzitní

Nyní se nacházíte: Blog Karel Vejvoda: v našem zájmu je zklidňování dopravy a vytlačování té tranzitní

Doprava, parkování, uzavírky, sdílené koloběžky a související problémy jsou každé léto na Žižkově možná vůbec nejdiskutovanějším tématem. Pořádně jsme je tedy rozebrali s Předsedou dopravní komise na Praze 3 Karlem Vejvodou. "Životnost vodovodního potrubí je bohužel jiná, než plynovodu, tramvajových kolejí, či asfaltu na vozovce" říká mimo jiné.

Co to znamená předseda dopravní komise na Praze 3?

Komise je poradní orgán, který předkládá doporučení Městské části v určité oblasti. V našem případě je to doprava. Často v komisi vznikají zajímavé nápady, a také se vyjadřuje k námětům občanů. Zároveň předseda komise spolupracuje s radním pro dopravu.

Můžu ti tedy volat, když vidím nefunkční semafor?

To určitě můžeš, ale nebylo by to příliš efektivní. Musím počkat až bude komise, tam to eventuálně schválíme, předáme na radu a ta by pak zaúkolovala ELTODO, aby semafor opravila. Nejčastěji řešíme úpravy značení, vyjadřujeme se k navrhovaným rekonstrukcím, úpravám zastávek atd. Zkrátka vše, co se týká dopravy na naší Městské části a nerozhoduje o tom Magistrát. 

V létě nás čeká jako již pravidelně řada uzavírek. Může v tomto dělat Městská část více?

Léto mám rád, nicméně ty uzavírky mě často dohánějí k šílenství. Je mi však jasné, že se silnice opravovat musí a o prázdninách je přeci jen ve městě méně lidí. Městská část by měla plnit dva základní úkoly. 1) Informovat obyvatele o chystaných uzavírkách a o alternativních trasách tak, aby byla doprava do nejplynulejší a nevznikaly zbytečně kolony. 2) Dohlížet na správné načasování uzavírek a vhodností objízdných tras. Tady se může uplatnit dobře fungující dopravní komise, která se vždy k uzavírkám vyjadřuje. Aktuálně tu máme uzavírku ulice Pod Krejcárkem, která paralyzovala poslední dubnové pondělí Prahu 3. Často slýchávám názor, že by spolu měli instituce komunikovat a opravovat ulice současně. Já s tímto názorem v podstatě souhlasím. Bohužel dosluhující inženýrské sítě tento luxus často neumožňují. Životnost vodovodního potrubí je bohužel jiná, než plynovodu, tramvajových kolejí, či asfaltu na vozovce.

Co je podle tebe největší dopravní problém na Trojce?

Dopravní problém Žižkova spočívá v tom, že do centra vedou v podstatě pouze dvě ulice, Husitská a Seifertova. Každé ráno jsou tyto ulice přetížené a nezvládají dopravit lidi do práce. Aby toho nebylo málo, tak díky chybějícímu okruhu kolem Prahy, nám cestu komplikuje tranzitní doprava v ulici Jana Želivského a Spojovací. K tomu všemu nám do 10 let Nákladové nádraží Žižkov a přilehlé okolí vygeneruje cca 25 000 nových sousedů. Je naprosto nezbytné, aby se co nejdříve dokončil Pražský okruh. Jako zásadní také považuji výstavbu metra D, díky kterému bychom se mohli pohodlně dostávat do práce.

To jsou ale všechno věci k řešení na úrovni Magistrátu. Co může udělat Městská část?

Pokud Magistrát plánuje nějaké dopravní stavby na naší Městské části, tak nám dává prostor k vyjádření a připomínkám. Tady vzniká prostor, abychom mohli upravovat detaily stavby, případně vybírat z variant, které jsou pro místní podmínky nejpřínosnější.

A co z hlediska bezpečnosti?

Tady bychom si měli my všichni sáhnout do svědomí. Doprava je tak bezpečná, jak bezpečně a ohleduplně se v ní pohybujeme. Největší hrozbou je podle mě neohleduplný řidič. V dnešní uspěchané době je velmi snadné udělat chybu, proto bychom se měli při řízení plně soustředit na jízdu a chovat se předvídavě.

Neustále slyšíme stížnosti na parkovací zóny. Co si o tom systému myslíš?

Mě osobně systém rezidentního parkování dává smysl. Co mi ovšem přijde postavené na hlavu je to, že si kupujeme parkování pouze v místě svého bydliště. Pokud tedy bydlím na Praze 3 a pracuji na jiné městské části, nechápu, proč tam nemohu zaparkovat, když přemisťuji auto v rámci jednoho města? Zároveň mi přijdou chudáci obyvatelé Prahy 10 (ještě nezavedla parkovací zóny) v těsném sousedství Prahy 3. Tam se totiž nedá vůbec zaparkovat. Myslím, že by jim zavedení zón dost pomohlo. Podle mě by bylo nejlepším řešením zavedení celopražských parkovacích zón.

Bohužel ani v naší Městské části není tolik parkovacích míst jako je obyvatelů. Měli bychom s těmito místy šetřit a nedávat je dobrovolně těm, kteří za parkování neplatí, nebo nejsou rezidenty. Policie musí začít odtahovat auta tak, jak to bylo při zavedení parkovacích zón. Návštěvy mohou parkovat o víkendu zcela zdarma.

 

Dalším problémem je střet motoristů s dalšími formami dopravy. Je tam vůbec snaha se domluvit?

Pokud se chceme vyrovnat našim západním sousedům nejen výplatami, ale i myšlením, měli bychom se jimi inspirovat právě v přijímání alternativního způsobu dopravy. Myslím, že naše Městská část je v tomto směru dost otevřená. Mrzí mě, že většina opozice vnímá cyklisty i sdílenou dopravu negativně. Přitom právě alternativní způsoby dopravy nám mohou pomoci od přeplněných silnic, které vezou pouze jednoho řidiče. Vyzívám proto řidiče, aby byli na silnicích více ohleduplní a pozorní. Musíme si uvědomit, že silnice nepatří pouze autům a autobusům.

Změnil jsi za ty roky v něčem na dopravu názor?

Jelikož jsem vášnivý motorista, tak jsem byl vždy přesvědčen o tom, že doprava by měla odsýpat a jakékoliv zpomalování a zklidňování je špatně. Postupem času si uvědomuji, že „rychle“ by se mělo jezdit jen po dálnicích a okruzích, tím teď nemyslím ty závodní. Tranzitní doprava by neměla jezdit do centra města jako je tomu v Praze. Měli bychom se zamyslet, co nám taková tranzitní doprava přináší. Myslím, že kromě zaplněných silnic a tun oxidu uhličitého, nám nic nepřináší. Měli bychom proto apelovat na Magistrát, aby urgentně dokončil Městský a Pražská okruh. A teď k té změně názoru. Poslední dobou si myslím, že právě v našem zájmu je zklidňování dopravy v našem okolí a postupné vytlačování tranzitní dopravy z naší milované trojky.

 
Závěrem, co tě na trojce baví a co bys naopak zlepšil?

Trojka mě prostě baví, je to takové „zabydlené“ město, které má své kouzlo, i své mouchy. Je tu spousta dobrých hospůdek a vináren, kvalitní farmářské trhy na Jiřáku i místa s nádherným výhledem jako třeba Parukářka.  Já bych zkrátka neměnil…

… a co bych zlepšil? Právě tu dopravu. Pojďme společně tlačit na Magistrát, ať se konečně probere a začne brát dopravu na trojce vážně. Budu také rád za veškeré náměty a připomínky. Čtenáři mi je můžou psát sem pod článek, nebo na můj mail: karel.vejvoda@aksystem.cz

 

Karel Vejvoda (TOP09)
předseda dopravní komise na Praze 3