Den s: pracovníky Čisté Trojky

Nyní se nacházíte: Blog Den s: pracovníky Čisté Trojky

Běžně řeší i více jak 15 případů denně, stačí na ně dva pracovníci, kteří v terénu tvoří tým Čisté Trojky. Jedním z nich je také František. Ten si zmapoval Žižkov a nejbližší okolí pro potřeby své práce jako málokdo. Služba spadá pod radnici Prahy 3, která ji začala provozov už v dubnu 2016. Odstaňování odpadků je někdy náročnější, než se zdá, někdy se musí na stejné místo vracet i několikrát. Svou trasu si ale Čistá Trojka vždy ráno naplánuje. Sem dát co uklízí nejčastěji a jaké kuriozity a kde je Praha 3 špinavější. 

Kolik případů denně musíte řešit?

V pondělí je případů nejvíce, přibudou za víkend, někdy máme i 40 nahlášených míst, kam je třeba se za ten den vydat a odpadky, skládku nebo nepořádek zlikvidovat. Běžně ale bývá kolem 10 až 15 případů za den. Od nového roku také funguje online aplikace, kterou si lidé mohou stáhnout do telefonu a hned online vkládat příspěvky. To urychlí odklizení odpadků z ulice.

Jaký nepořádek musíte nejčastěji likvidovat?

Denně odklízíme z ulice odpadky, které někdo nevyhodí do popelnice, dále jsou to skládky a likvidujeme také nepořádek v místech, kde přespávají bezdomovci. Všechen tento nepořádek se objevuje pravidelně dokola, takže je to trochu boj s větrnými mlýny. Snažíme se ale lidi prostřednictvím sociálních sítí učit také to, že nemají nechávat křesla a starý nábytek u popelnice. To pak musíme odvážet na sběrné dvory, často se takto objevuje i elektronika. Odvezeme to pochopitelně, ale není to naší prací. Lidé nám také hlásí rozbité chodníky a zábradlí, to předáváme na Technické služby hl. města Prahy (TSK). Staráme se také o úklid po neposlušných pejskařích. Hlásí nám třeba nefunkční pouliční osvětlení nebo rozbité 

Dá se říct, že je dolní Žižkov víc zaneřáděný než třeba Vinohrady?

Nepořádek je téměř všude obdobný, ale dá se říct, že na Žižkově je toho mnohem víc než ve zmiňovaných Vinohradech.

Jak začíná pracovní den Čisté Trojky?

Řidič si ráno před jízdou vytvoří itinerář a poté si případy očísluje, aby vytvořil trasu, kterou pojede. Během toho si kontrolujeme vyřešené a nevyřešené případy a pochopitelně k tomu přibývají další podněty. Do toho nám také lidé volají a nepořádek nahlašuje i sama městská část. Trasu je nutné si plánovat, ale někdy se nevyhnete návratu na stejná místa během dne.

Co všechno patří do popisu vaší práce během dne?

Snažíme se za provozu odpovídat lidem, kteří nám dali podnět. Takže nejen uklizíme a následně svážíme odpad na sběrný dvůr, ale také reagujeme online na vyřešené požadavky. Pořídíme fotografii před úklidem a po, takže si lidí po číslem případu najdou, jak jsme místo uklidili. Když na to není čas, posílím podněty na dispečink. Většinou v případě, kdy případ nepatří pod městskou část. Typicky jsou to rozbité chodníky, to mají na statost TSK. Chodníky totiž většinově patří městu, a ne městské části.